Zoekmachine marketing kent eigenlijk twee verschillende vormen. Je hebt zoekmachine optimalisatie ook wel SEO genoemd. En je hebt zoekmachine adverteren, ook wel SEA genoemd. Bij zoekmachine marketing ga je ervoor zorgen dat je beter vindbaar word in zoekmachines. Als je website hoogt scoort in deze zoekmachines dan krijg je meer bezoekers naar je website waardoor je misschien zorgt voor potentiële klanten.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie word dus ook wel SEO genoemd. Met zoekmachine optimalisatie optimaliseer je vooral je website. Dit kost geen geld als je het zelf doet, wel als je het laat uitbesteden. Het voordeel ervan is dus dat het erg goedkoop kan, maar het nadeel is dat dit proces langer duurt. Een goed geoptimaliseerde website doet het erg goed in de zoekmachine waardoor je als het ware gratis bezoekers krijgt. Onder SEO vallen veel verschillende werkzaamheden. De meest belangrijke zijn:

  • Linkbuilding
  • Content marketing
  • Technische SEO
  • Zoekwoorden onderzoek
  • SEO teksten schrijven

Als je hier zelf weinig verstand van hebt of je hebt er geen tijd voor dan zou je altijd kunnen overwegen om het uit te besteden bij een zoekmachine marketing bureau.

Zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverteren word dus ook wel SEA genoemd. Met zoekmachine adverteren maak je advertenties aan met zoekwoorden naar keuze. Als mensen deze dan intypen in google kan het zijn dat ze jouw advertentie zien. Dit ligt dan weer aan het veilingssysteem. Je advertenties zullen kwalitatief goed moeten zijn en je moet per klik betalen. Als je bijvoorbeeld zoekmachine marketing intypt op google dan zal je eerst 3 á 4 advertenties zien. Dit valt dus onder zoekmachine marketing. Na de advertenties komen de normale zoekresultaten. Als je hier bovenaan wilt staan zal je erg veel tijd en energie in zoekmachine optimalisatie moeten stoppen.